گفتگو با منوچهر پروینی

نوشته شده توسط:پیام کریمی کرماشانی | ۹۰ دیدگاه

گفتگو با استاد منوچهر پروینی

رستاخیز کلمات

642.jpg

اختصاصی از پایگاه فرهنگی.ادبی.هنری ادبی۱۹

شکلک های محدثه

 

کیومرث کریمی، دکتر شکوه شفیعی

منوچهر پروینی متخلص به «حامد» در سال 1341 خورشیدی در کرمانشاه چشم به جهان گشود. این شاعر خوش قریحه و مضمونگرا که بیش از سه دهه است شعر می سراید متاسفانه کمتر دیده شده. این محاق خودخواسته که در ادبیات کرمانشاه سابقه ی دیرینه ای دارد، صدمات جبران ناپذیری بر فرهنگ و ادبیات این دیار زده است و چه شاعران بزرگی داشته ایم به علت سهل انگاری بعد از مرگشان اثری از آنان باقی نمانده و به ورطه فراموشی سپرده شده اند.

پروینی با تسلط بر قواعد و اوزان شعر، اشعار نغز و ماندگاری سروده که هم از نظر فنون و ساختار قوی و هم از نظر تصویرسازی و موسیقایی زیبا و جاندار است. او از جمله محدود شاعران کرمانشاهی است که اشعارش مورد عنایت و تشویق استادان بزرگی چون زنده یاد یداله بهزاد کرمانشاهی و شاعر گرانقدر پرتو کرمانشاهی قرار گرفته است. این شاعر آرمان گرا مانند دیگر شعرای نامدار این سرزمین تحت تاثیر تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه قرار گرفته و به راستی شاعر، آیینه ی تمام نمای زمانه خویش محسوب می شود. آن زمان که دوستانش در جنگ هشت ساله ایران و عراق در خونِ خود غلتیدند، شاعر اینچنین از فصل هجر یاران می نالد و چه خاطره انگیز برگی از لاله نثارشان می کند:

حرفی از دل بگو تا که بر دل نشیند/ خطی از خون بیاور که با جان بخوانیم

و آنگاه که به عرفان و اساطیر ناب ایرانی می رسد:

ای دستگیر رستم رزم آفرین سیمرغ!/ بال و پرت پهلو زن دیوار چین سیمرغ

و یا آنجا که به عشق و احساس درونی اش هم آوا و غرق در رویا و امیال و آرزوهایش می شود این چنین نجوا می کند:

چندی است که دور از تو و بیگانه خویشم/ حیرت زده از قصه و افسانه ی خویشم

در ساحت رویایی افسونگر چشمت/ سرگرم مرورِ دل دیوانه ی خویشم

و یا در اشعار کردی اش از بیداد زمانه دادِ سخن می دهد:

ساقی چی و باده نمن و میکده بسیاس/ آخر وه شر و رنجه روو و چاره رشیمن

ای همکه غم و خصه و ریوار کسی نای/ دل چی وه دس و ایسه گرفتار شمین

و این غزل زیبا که یادآور شاعران کردی سرای بزرگی چون پرتو کرمانشاهی و عباس قصری است:

هر شوو ناو خیالم دوینم تییده مالم/ هر شوو ای خیاله خاو له چاوم شکانم

ای مانگ نقره پوشم! بردیده عقل و هوشم/ تا ناو تو تییدن، گت گت گری زوانم

در هر حال اگر عمری باشد و مجالی، بیشتر به اشعار این شاعر خوب همشهری می پردازیم و به امید موفقیت هرچه بیشتر ایشان، با هم این گفتگو را مرور می کنیم.

 

 

دکتر شفیعی: خوش آمدید جناب پروینی. سال هاست در مطبوعات اشعاری جسته و گریخته از شما می بینیم. با توجه به اینکه ظاهرا بیش از سه دهه است اشعار کلاسیک فارسی و کردی می سرایید چرا تاکنون دفتر شعری از شما منتشر نشده است؟

با تشکر از زحماتی که شما بزرگواران در خصوص هنر و ادبیات تقبل فرموده اید. هر هنرمندی دوست دارد دیگران آثارش را ببیند، بخوانند و بشنوند این همه نمایشگاه آثار هنری، این همه کنسرت های موسیقی و آلبوم ها و این همه کتاب اعم از شعر و داستان و تحقیق و تألیف های گوناگون. از طرف دیگر برپایی جلسات و انجمن های ادبی شعر و داستان و... همه از این حکایت می کند که کسی هست که می خواهد ابراز وجود کند، کسی هست که می خواهد اعلام کند من کالایی را برای عرضه دارم. این ابراز وجود، ابراز فکر و اندیشه است، ابراز ذوق و هنر و ابراز احساسات و رقت دل است. کالا در این بازار کالای فرهنگی است، ذوق است، هنر است، احساس است، تفکر و ابداع و نوآوری است.

پس برای این کار نباید شتاب زده عمل کرد. باید نیاز بازار و نیاز من طلب را با تمام ظرفیت هایش بسنجیم و از آن آگاه باشیم. ذوق و پسند جامعه ی مشتاق بهترین دلیل است که خریدار حرف شما باشند و بتوانید اندیشه و فکر خودتان را به آن ها ارائه و القا کنید.

چاپ و نشر کتاب یا هر اثر هنری دیگری و ارائه آن یک نیاز دو طرفه است هم برای خود هنرمند و هم برای مخاطبین و جامعه. با این وصف من همیشه فکر کردم برای چاپ کتاب و مجموعه ی شعرم هیچ وقت دیر نشده. اگر الان می بینید که آمار چاپ کتاب شعر فراوان است این یک دلایل پنهان دیگری دارد و آن بر می گردد به مدرک گرایی که در جامعه باب شده است؛ البته باید گفت افرادی هستند که زحمات و تحقیقات علمی و فرهنگی شان واقعا درخور ستایش است و جامعه و متولیان باید کمک کنند که تحقیقات آن ها نشر و در اختیار جامعه و دانشجویان قرار گیرد اما منظورم از مجموعه های شعری است که برخی ها مانند «سری دوزیما» چاپ می کنند صرفا به خاطر اینکه آمار چاپ کتاب هایشان برای هر هدفی ارائه کنند اما باید دید سرنوشت آن کتاب ها چیست و چه تاثیری در جهت رشد و شکوفایی فرهنگ داشته و اثر گذاری اش چقدر بوده است.

کریمی: از شما تاکنون بیشتر اشعار کلاسیک دیده ایم، آیا به شعر نو هم علاقه دارید و نظرتان درباره شعر نو بیان بفرمایید؟

اولاً اینکه من شعر را به معنای واقعی کلمه دوست دارم؛ یعنی شعری که از «جوهر و اصالت» شعری برخوردار باشد. حال این تعریف می تواند هم در شعر نو بگنجد و هم در شعر کلاسیک. به مراتب «نظم هایی» خوانده ام خالی از احساس شعر؛ شعرهایی جدولی که فقط خانه هایش را بر اساس تعداد حرف هایی که باید باشد پر کرده اند! و فراوان خوانده ام سطرهایی آزاد که از «جوهر شعر و عنصر خیال» برخوردار بوده اند و سرشار از حس شاعرانه؛ حتی اگر تساوی طولی و مصراع ها را هم رعایت نکرده باشد یا حتی اگر سپید و آزاد باشد.

ما باید ببینیم در شعر در هر قالبی و در هر سبکی کلمات و جملات تا چد حد «جاندار» هستند. اگر دیدید واژه ها احساس برانگیزند و شور و شعور ایجاد می کنند پس بدانید اینجا وارد عرصه «رستاخیز شعر» شده اند؛ در غیر این صورت مشکل می شود عنوان شعر بر آن ها نهاد.

دکتر شفیعی: بعضی از اشعار شما مضمون عرفانی و در اشعار دیگری جنبه اجتماعی و انتقادی به جامعه را می بینیم. این روند را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا شعر و شاعر وظیفه ای در قبال مشکلات و نارسایی جامعه دارند؟

شاعر هم مثل بقیه افراد جامعه، زندگی ای برای خود دارد؛ می بیند و احساس می کند. شاعر هم لحظات خاص خودش را دارد، خلوت خودش را دارد، قبض و بسط روحی و روانی خودش را دارد. شاعر از لحظات گوناگون و جلوه های فراوان زندگی فردی و اجتماعی خود، قاعده ی استثنایی نیست؛ اما ممکن است هنرمند «تافته ی جدا بافته ای باشد» به خاطر احساس ظریف، رقت دل، دید موشکفانه، تاثیر و الهام پذیری بیشتری که در وجودش به ودیعت نهاده شده.

همین نگاهِ نافذ و احساسِ پاکِ هنرمند و شاعر است که می تواند موج آفرین شود. شما ببینید همین اتفاق اخیری که در گوشه ای از پایتخت برای ساختمان پلاسکو افتاد. اخبارش که پخش شد همه مردم را ناراحت کرد، همه احساس همدردی کردند، دل تمام افراد جامعه با آتشنشانان قهرمان سوخت. چقدر اشک ها ریخته شد؛ اما یک موضوع وجود دارد و آن اینکه چه چیزی باعث شد که این عواطف و احساسات مردمی جهت هنرمندانه به خود بگیرد تا تأثیر بیشتر و عمیق تری را ایجاد کند؟ چون هر احساس و عاطفه ای وقتی با هنر ابراز شود نفود و برد بیشتر و عمیق تری پیدا می کند. هنرمند می تواند احساس و عواطف جامعه را عمق و عرض و ارتفاع ببخشد. در آن چند روز شاعران چقدر از این واقعه الهام گرفتند و چه شعرهایی ثبت شد چقدر شعر و آثار تجسمی ثبت شد. این ها ناشی از حضور هنرمند در جامعه است.

من فکر می کنم اگر همین احساس و عواطف هنرمندانه نبود این تراژدی غم انگیز صرفا به عنوان یک خبر و یک حادثه در صحفه حوادث روزنامه ها با آب و تاب بیشتری درج می شد و بعد از چند روز تمام؛ اما احساس پاک و همدردی انسانی مردم آمیخته با هنرِ هنرمندان، این واقعه را عمیق تر کرد چون هنر به خصوص شعر و موسیقی دل ها را نرم و انسان را به تفکر و اندیشه و احساس وادار می کند؛ روح انسان متبلور می شود. حال اگر گاهی آثار من جنبه اجتماعی و یا انتقادی دارد، نشأت گرفته از همین امر است که هیچ مغایرتی با حالت های خصوصی و روحی ام که گاهی شعری در حال و هوای نیاز دل و احساس خودم می گویم، ندارد.

کریمی: در سال های گذشته مجموعه شعرهای زیادی به چاپ رسیده است؛ اشعاری با مضمون های مدرن، پسامدرن، سپید، حجم، آزاد و... که بیشتر نثرگونه هایی هستند که به صورت پلکانی نوشته شده اند. به نظر شما این قبیل کارها به شعر واقعی لطمه وارد نمی کنند؟

قبلاً هم عرض کردم چنانچه هر نوشته با هر قالب و سبکی اگر از اصالت شعری یعنی «عنصر خیال» و پیام عشق و محبت با والاترین تعابیر و اصطلاحات و بدیع ترین و زیباترین شیوه ی شعری برخوردار باشد نه تنها لطمه ای را وارد نمی سازد بلکه بستر جریان رود زلال شعر فارسی را هم وسیع تر و پرخروش تر می کند؛ اما اگر فاقد چنین ویژگی ها و امتیازاتی باشد، طرفی نمی بندد و مخاطبِ هوشمند و شعرشناس هم هیچوقت آن ها را با شعر اصیل، یکسان و برابر نمی شمارد. آنچه که به شعر لطمه وارد می سازد نا به سامانی است و نداشتن عمق عاطفی انسانی است آن نیرو و انرژی که در وجود پر عاطفه ی گذشتگان ما بود، در وجود ما کم رنگ شده است. آن عشق انسانی که همواره با فرهنگ و هنر ما آمیخته بوده و فرهنگ و هنر ما را به اوج رسانده. شعر روزگار ما باید به گذشته و میراث معنوی گذشته اش پایبند باشد. آنچه که رنج آور است این است که نباید از گذشته ی خود دست برداریم و ارتباط را قطع کنیم بلکه باید حال امروزمان و نیاز تحول و نوآوری را هم در نظر بگیریم. امروز در شعرهایی که می خوانیم بریدن و جدا شدن از گذشته در مفهوم و محتوا کاملا مشهود است. منظور این نیست که مانند ظاهر مثلا همچون حافظ و سعدی و مولانا بگوییم منظور این است؛ باید عمقِ اندیشه ها و مفاهیم ناب انسانی گذشتگان را کشف کنیم. شعر امروز این مفاهیم را کم دارد و اگر لطمه بخورد تا لطمه خورده از این لحاظ است.

دکتر شفیعی: در ادامه گفته ی جناب کریمی آیا نیازی به این همه تغییر و تحول فرعی و مضمونی بعد از شعر نیمایی وجود دارد؟ بعضی از جوانان دوست دارند سبک و سیاق تازه ای در شعرا ابداع کنند. با توجه به اینکه گروهی از شاعرانِ سنتی هنوز هم شعر نو نیمایی را نپذیرفته اند، آیا این قبیل آثار در جامعه ما جایگاهی دارد؟

نباید این فرصت را از جوان ها گرفت. آن ها با توجه به روحیه جوانی و طبع پُرجوش و خروشی که دارند طبیعی است که به ابداع، علاقه مند و مشتاق باشند.

اما یک نکته ی بسیار مهم را نباید از نظر دور داشت و آن هم این است که باید گذشته و آثار گذشتگان را دقیقا مطالعه کرده باشند. حتی در دنیای علم و صنعت و اختراعات علمی و نوآوری هایی که در علوم پایه به وجود می آید تماما حاصل مطالعه و تحقیق در کوشش و تلاش های علمی گذشتگان است؛ شعر هم همین طور. نیما اگر نوآوری کرد نگاهش به گذشته هم بود. الان «درخت شعر نیما» روی خاک و ریشه ای که گذشتگان بنا و بنیادش را نهاده بودند بالنده شده است.

جوانان باید بدانند هیچکس هر ادعایی را مبنی بر ابداع و نوآوری نمی پذیرد مگر اینکه آن ادعا پشتوانه ای قوی و محکم از گذشته ی شعر فارسی - که مورد تأیید فرهنگ فارسی و زبان فارسی و جامعه ی فارسی باشد – به همراه داشته باشد. هیچ فرد علاقه مند به شعر و زبان فارسی به هیچ وجه هر جیغ و دادی را نمی پذیرد. اگر هم مدتی چنین کنند همه گوش هایشان را گرفته و چشم هایشان را می بندند. این واقعیتی انکارناپذیر است اما اگر از اصالت برخوردار باشد و از دل برآید قطعا به دل ها هم می نشیند.

هر شاعری با هر قالب و سبکی باید ابتدا آگاه و مطلع و برخوردار از اصالت فرهنگ ملی و هویت ادبیات اصیل فارسی که حاوی مفاهیم عمیق انسانی است باشد تا اثرش موفق و فراگیر شود و بنده عرض می کنم بله نیاز است اما نه بدون مطالعه و شتابزده. ما باید ادبیات خویش را به جهان معرفی کنیم اگرچه گذشتگان بزرگی داشتیم که به خوبی این کار را انجام دادند. الان دنیا حافظ، سعدی، مولانا، عطار و فردوسی را می شناسند حتی الان هم از همین میراث معنوی و اندیشه انسانی آنان الهام می گیرند. به هرحال این تبادل فرهنگی یک تخصص خاص و اطلاعات خاصی را نیاز دارد و سبک و سیاق ویژه ای را باید در نظر گرفت. به قول صنعتی ها، بسته بندی مورد سلیقه هر جامعه ای یکی از راه های مهم و مؤثر صادرات است. با توجه به فن آوری ها امروز که سرعت انتقال آثار و افکار و اندیشه ها را بیشتر کرده، جاده ترانزیت صدور فرهنگ غنی فارسی و ورود اندیشه های انسانی و آرمانی دیگران مهیا و آماده است که حرکتِ با برنامه در این جاده امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

هیچ وقت نمی شود کسی را مجبور به پذیرش شعر نو و یا کلاسیک و کهن کرد. باید ضرورت ها را گفت. باید احساس یک سونگری در شعر را تغییر داد. قطعا هنرمند شاعر اصیل و آموزش دیده چنین تعصبی را در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش سبک و قالب شعر مورد علاقه خود را ندارد. اینکه شاعران در مقابل هم به عنوان طرفداران شعر نو و کلاسیک قرار بگیرند بدون هرگونه بحث راهگشایی، نوعی جفاست. اگرچه بزرگان و فرهیختگان از طرفداری تعصب آمیز واقعا به دورند. دیگر پس از گذشت سال ها این موضوع با ظهور بسیاری از شاعران مطرح که تأثیر شگرفی بر شعر معاصر داشته و دارند دیگر جایی برای محل نزاع نیست و ندارد.

کریمی: بیشترین تاثیر را از کدام شاعر یا شاعران گرفته اید؟

بیشترین تأثیر از شعرای بزرگ شعر فارسی که معلم اخلاق و عشق و انسانیت هم بوده اند حافظ، سعدی، عطار مولانا و تمام سرهنگان سخن فارسی- در میان شعرای معاصر هم هر آنکه شاعرانه تر شعر گفته و دارای فکر و اندیشه و پیام بلند محبت انسانی است و اصل و اسلوب شعر را دانسته قطعا حرفش به دلم نشسته و بهره مند شدم.

دکتر شفیعی: در اشعار شما نگاه جنسیتی کمتر می بینیم. زن در اشعار شما چه جایگاهی دارد و به دور از مسائل عاشقانه آیا جنسیت در شعر تاثیرگذار است؟

تا این لحظه به این موضوع فکر نکرده ام که چرا چنین است یا نیست؟ بیشتر نگاه من نگاه انسانی بوده است تا جنسیتی؛ مگر اینکه یک موضوع خاصی بوده باشد ممکن است من شعری را در مقام مادر و در شأن و مرتبت بزرگ و احترام آمیز زن گفته باشم یا تکریم همسر اما نگاه کلی من یک نگاه انسانی است.

کریمی: شاعران معاصرِ مورد علاقه شما چه کسانی هستند؟

شاعرانی که سمت و سوی دلشان به سوی آسمان است، شاعرانی که همیشه شاعرند نه فقط آن لحظاتی که شعر می گویند شاعرانی که شاعر از مادر متولد شده اند، شاعرانی که قدر شأن و منزلت شاعرانگی شان را می دانند شاعرانی که آلوده نیستند، آلوده نمی شوند و آلوده نخواهد کرد، شاعرانی که صرف، کلمه و جمله برایشان مبارک و خجسته است، دل هاشان از هر کینه و حلاوتی است پاک پاک اند. این ها شاعران مورد علاقه هستند که مشمول الا الذین آمنوا و علمو الصالحات اند و غیر این ها اگر باشند چه علاقه ای می توانم به یتبعهم الغاوون داشته باشم؟

دکتر شفیعی: آیا اشعار شاعران خارجی را مطالعه می کنید؟ فرمودید با همکاری دوستان اثری خارجی به نام (مترسک ها) را ترجمه کردید. چه چیزی از این تجربه آموختید؟

گاهی ترجمه هایی را که چاپ و نشر شده می خوانم. گاهی هم به کمک دوستان آثار ترجمه نشده را از سایت ها دنبال می کنیم و می خواهم بدانم آن ها این روزها چه می گویند، چه در سر دارند و چه در دل. با دوست شاعر همرازم جناب دکتر طاووسی و استاد معراجی در دانشگاه قزوین در این خصوص گاهی نگاهی می کنیم، اما جالب است که بگویم این روزها (البته تا آنجا که دیده ام) شاعران آن ها چیزی برای گفتن ندارند. حرف های مردم کوچه و بازارِ ما از آن ها شاعرانه تر است. یکی دو کار کوتاه هم که دوستان تحت اللفظی ترجمه کردند به شعر گفتم در قالب نیمایی.

کریمی: مشکلات چاپ و نشر را چگونه می بینید از مسئولین و متولیان فرهنگی کشور و شهرمان چه انتظاری دارید؟

اگر مشکلی در چاپ و نشر هست شکل فیزیکی یا اداری است؛ مشکل محتوایی نیست مثلا من دیدم که کتاب شعر چاپ شده که فاقد ارزش گذاری شعر بوده است حال نمی دانم چرا!

کتابی را خواندم که مجوز چاپ هم گرفته بود. در جایی از آن کتاب نویسنده خواسته بود از زرتشت جمله ای را بیاورد. نوشته بود: «زرتشت در کتابش (چنین گفت زرتشت) نوشته است» ... الی آخر

این سؤال پیش می آید که چه کسی محتوای این کتاب را انجام داده و ارزیاب مسئول مجوز چاپ اش چه کسی بوده که مجوز چاپش صادر شده است؟! از دست کتاب ها با اشتباهات محتوایی، آمارشان قابل تأمل است. ما باید بیشتر مشکلات محتوایی و فنی کتاب را مورد دقت قرار دهیم. برای هر تخصصی یک گروه فنی داشته باشیم؛ تأکید می کنم که اهل تخصص باید در مورد محتوای کتاب نظر بدهند نه کارمند اداری بدون تخصص. دوم هم باید نیاز جامعه فرهنگی را هم در نظر گرفت. می شود با همفکری و مشارکت دادن اهل فرهنگ مشکلات نشر و چاپ را هم از سر راه برداشت و نیازهای نشر کتاب با موضوع های مختلف را تحقیق، آمارگیری و نظر سنجی کنند.

کریمی: شعر کردی را چگونه می بینید؟ شما اشعار زیبایی به زبان کردی سروده اید. آیا بهتر نیست به جای شعر فارسی که به حد اشباع رسیده است جنابعالی و دیگر شاعرانِ کرد زبان به اشعار کردی بپردازید؟

شعر کردی هم باید از همان ویژگی های خاص شعر برخوردار باشد؛ اضافه بر اینکه باید اندیشه ساختن شعر کردی هم فکر و اندیشه کردی باشد. این مقداری به توضیح نیاز دارد که شاید در این گفتگو مجال پرداختن به آن نیست. به نظر من وقتی می خواهیم شعر کردی بگوییم باید یک سری تساهل و تسامح را کنار بگذاریم. حال که می خواهیم از این ظرف برای بیان احساسات و ابراز عواطف و پیام خود استفاده کنیم چرا شخصیت واقعی زبان کردی را نشان ندهیم؟

یک سری واقعیت نگری هم در زبان کنونی شعر کردی وجود دارد که آن ها را هم نباید از نظر دور داشت. به طور کلی من شعر کردی کرمانشاهی را عرصه ای بسیار آماده و محکم و همچنین زبانی زیبا با تعابیر و اصطلاحات بدیع برای شعر می دانم.

متأسفانه در گذشته از این زبان در شعر به خوبی استفاده نمی شد؛ اگرچه آثار خوب و ارزشمندی از گذشتگان ما به جا مانده اما می شد از قالب های متنوع بیشتری استفاده کرد.

خوشحال و خرسندم که امروزه شاعران خوب و ارزشمندی بودند و هستند که از این زبان به شایستگی و با قدرت کلام شعری بسیار هنرمندانه استفاده می کنند.

دکتر شفیعی: شعر و شعرای کردی گوی قدیم و معاصر را چگونه می بینید؟ و آیا در دو سه دهه گذشته شعر کردی پیشرفتی داشته؟

در صد سال گذشته و در گوشه و کنار مناطق کردنشین شاعرانی بوده اند که در قالب عزل شعر کردی گفته اند. تا به همین ایام حاضر که واقعا سعی شان مشکور باد و به خاطر همین حضور شعر کردی امروز با گذشته اصلا قابل قیاس نیست. از دید یعقوب ماهیدشتی شامی کرمانشاهی و مرحوم کریم تمکین استاد علی اشرف نوبتی، جناب آقای کیومرث عباسی قصری حتی بزرگوارانی مانند استاد یداله بهزاد هم اشعار کردی بسیار محکم و زیبایی دارند و این توفیقی است که حاصل شده البته من بیشتر تأکید دارم به گویش کردی کرمانشاهی وگرنه در گویش های دیگر کردی شاعران خوبی هستند که اشعار خوبی سروده اند.

دکتر شفیعی: نظرتان درباره نقد شعر چیست؟ آیا نقد و نقادی را برای شاعر راهگشا می دانید؟ بعضی از جامعه شناسان اعتقاد دارند که ما مردم نقدپذیری نیستیم؛ نه در مقوله شعر و ادبیات حتی در عرصه های دیگری مانند سیاست، اجتماع و... نقاد را مغرض و دشمن می دانیم.

نقد:

ما هنوز به یک نقد اصولی و استدلالی نرسیده ایم. نقاد و منتقد ما باید دارای ویژگی های خاصی باشد. اگر می بینیم که نقد مورد پذیرش نیست به منتقد بستگی دارد. مثل این است کسی که هیچ اطلاعی از علم پزشکی و یا هر علم و تخصصی دیگر نداشته باشد بعد بخواهد متخصصین آن علم را نقد کند. خود نقد و نقد کردن بسیار خوب است اما باید دید که آیا منتقد اهلیتِ آن کار را دارد؟ امروزه نقد یک تخصص است. منتقد باید خود را به بسیاری از کمالات آراسته کند. سطح معلومات، ریزبینی، موشکافی و دقت نظر بدون حب و بغضی و تعصب و دارای تعهد کاری از خصوصیات یک منتقد است. اگر بازار چنین نقدی پُررونق باشد هیچ وقت و نقد از حساب و کتاب منطقی برخوردار شود، قطعا آشفته بازار چاپ و نشر را هم نداریم. امروز نقد هم دچار زد و بند است «اگرچه منتقدین خوبی هم داریم که اصالت کارشان را در نظر می گیرند اما اگر نقد توسط متخصصین در رشته ای قرار گیرد قطعا برای هر عرصه ای راهگشا خواهد بود اما اگر بدین منوالی که هست ادامه پیدا کند طبیعی است که نقد هم مورد نقد قرار گیرد.

کریمی: نظرتان درباره انجمن های ادبی دولتی و خصوصی که در سطح شهر هستند چیست؟ آیا از این قبیل انجمن ها و جلسات شاعر یا نویسنده ای بیرون می آید؟

قطعا انجمن های ادبی می توانند مؤثر واقع شوند. همین که تعدادی دور هم می نشینند و حرف همدیگر را می شنوند و در مورد کارهای هم نظر می دهند بسیار کار خوبی است به شرطی که متولیان انجمن ها هم خوب مدیریت کنند. بیشتر شاعران و نویسندگان در انجمن ها و کانون های کوچک و بزرگی رفت و آمد و حشر و نشر داشته اند. انجمن به تنهایی نمی تواند شاعرپرور باشد. خود شاعر نیز باید تلاش و کوشش کند و با مطالعه و مطالعه و مطالعه روز به روز به آگاهی و پرورش طبع و ذوق خود همت بگمارد. انجمن ها یکی از عرصه های بروز و ظهور شاعر می تواند باشد.

دکتر شفیعی: وضعیت کرمانشاه را در شعر و ادبیات چگونه می بینید؟ آیا از نظر فرهنگی و ادبی در چند دهه گذشته پیشرفت محسوسی داشته ایم یا خیر؟

شعر کرمانشاه و ادبیات کرمانشاه با وجود غنی بودن و سرمایه های ارزشمندی که دارد همواره در سطح کل کشور می تواند حرف اول را بزند اما همیشه مظلوم واقع شده و خودمان در این مظلومیت و مظلوم نمایی مقصر هستیم. شما می توانید به آماری از چهره های ماندگاری که در چند سال گذشته طی مراسمی از آن ها تقدیر و به جامعه معرفی می کردند، نگاه کنید. سهم کرمانشاه سهم بسیار حائز اهمیتی است. آمار کرمانشاه آمار خوبی است اگرچه به بسیاری دیگر نوبت نرسید و افرادی هم تمایل نشان ندادند از طرفی مسئولین نیز خواستند و اصرار کردند.

در مصاحبه های کیهان فرهنگی در دهه شصت و هفتاد که مصاحبه های وزین و ارزشمندی محسوب می شدند که از شخصیت های علمی و فرهنگی انجام می گرفت. آنجا هم کرمانشاه درخشش خودش را نشان داد و با بسیاری از بزرگان کرمانشاه مصاحبه و آنان را معرفی کردند. این راهی است که گذشتگان و بزرگان برای آیندگان گشوده اند. باید جوانان امروز و آیندگان این راه را بشناسند و به خوبی این سیر را طی کنند که کرمانشاه سهم بزرگی از فرهنگ و ادبیات ایران زمین را به خود اختصاص دهد. قدر بزرگان را باید دانست، احترامشان را نگاه داشت و زحماتشان را نباید نادیده گرفت. اگر چنین باشد کارها و آثار، برکت و معنویت پیدا می کند. جوانان امروز بدون حاشیه و خودبرتربینی که مانعی برای رشد و ترقی است، با اخلاق و کرامت انسانی سیر هنرمندانه خود را طی کنند تا کرمانشاه به آن ها ببالد و شهر و دیار خودشان را هم سربلند نشان دهند.

کریمی: تاکنون شعری سروده اید یا خوانده اید که روی شما تاثیر خاص و شگرفی بگذارد و باعث تغییر و تحول روحی و روانی شما شود یا به قول ادبا شما را تکان دهد؟

قطعا چنین اتفاقی بارها افتاده است. جنس دل و جان شاعر از لطافت خاصی برخوردار است که ممکن است از حرفی، بیتی، غزلی و یا تصویری متأثر و تأثیر گرفته باشد.

دکتر شفیعی: احساس لطیفی در شعر شما می بینیم. چه چیزی در شعر و شاعری شما را اغنا می کند؟

من در شعرم به دنبال انسانیت انسان هستم بار امانتی که این روزها یخ زده به هرجا و هر چیز که دادندش و الان هم حاضریم که بدهیم کسی زیر بارش نمی رود. این امانت چه بخواهیم چه نخواهیم محکم به شانه های ما بسته شده است ما را درون امواج سپردند. فکر کردیم که آسان است اما چه خون افتاده در دل ها در این شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل. وقتی از این موضوع حرف می زنم خود به خود حرف ها رنگ و بوی دیگری می گیرد و شاید از لطافتی برخوردار؛ البته شما می گویید من نمی دانم.

دکتر شفیعی: جناب پروینی از اینکه مزاحم شما شدیم و وقتتان را در اختیار ما گذاشتید از شما سپاسگزاریم.

 

  • RogerAneni

    RogerAneni

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۸:۰۵:۴۲

    Dissertation Writing Service - EssayErudite.com

    Our https://essayerudite.com/dissertation-writing-service/ provides a full-scale writing assistance accessible online 24/7.
    Apart from many other writing companies, we are rather picky when forming a professional staff of experts.
    Moreover, we try to make our every customer feel safe and pleased with the service.

  • EssayPaper

    EssayPaper

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۱۲:۳۷:۰۹

    EssayErudite.com is the web's leading provider of quality and professional academic writing.
    When it comes to essay writing, an in-depth research is a big deal. Our experienced writers are professional in many fields of knowledge so that they can assist you with virtually any academic task. We deliver papers of different types: essays, theses, book reviews, case studies, etc.
    We have thousands of satisfied customers who have already recommended us to their friends. Why not follow their example and place your order today?

  • AaauceFug

    AaauceFug

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۵:۲۵:۳۴

    Segway Verona offers tours that make sure you will enjoy a fun and immerse experience of our beloved city. We combine Segway, our innovative way of transportation, with tours in the historical city centre. Through our explorations of 1 or 2 hours, we will bring you to the most breathtaking spots, so that, if you do not stay long in Verona, we make sure that you see all of the unmissable sights!

    Segway is really easy to use! It is so intuitive that it feels like an extension of the human body. To understand why, consider this: if you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you will intuitively put your leg forward. Segway works the same way: to move forward or backward

  • VacadLak

    VacadLak

    • ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۶:۲۸:۳۴

    Order GPD Pocket Mini Laptop 495.99$, sku#208581001 - Laptops
    sku0712ck.
    http://forum.muahangquangchau.vn/threads/purchasing-ilife-v5-intelligent-robotic-vacuum-cleaner-112-99-sku-138682401-robot-vacuum.183066/
    http://forum.muahangquangchau.vn/threads/buy-ilife-v5-intelligent-robotic-vacuum-cleaner-112-99-sku-138682401-robot-vacuum.183055/
    http://forum.muahangquangchau.vn/threads/buy-ilife-v5-intelligent-robotic-vacuum-cleaner-112-99-sku-138682401-robot-vacuum.183067/
    http://forum.muahangquangchau.vn/threads/buying-ilife-v5-intelligent-robotic-vacuum-cleaner-112-99-sku-138682401-robot-vacuum.183068/
    http://forum.muahangquangchau.vn/threads/purchase-ilife-v5-intelligent-robotic-vacuum

  • Stephenchoom

    Stephenchoom

    • ۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۱۳:۴۱:۱۳

    [URL="http://writepapersonline.org/writing-paper-with-picture.html"]writing paper with picture[/URL]
    http://writepapersonline.org/writing-research-paper.html - writing research paper
    writing paper with picture - writepapersonline.org/writing-paper-with-picture.html

  • Michaelsnope

    Michaelsnope

    • ۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۱۹:۲۷:۴۸

    [URL="http://writepapersonline.org/student-research-papers.html"]student research papers[/URL]
    http://writepapersonline.org/student-research-papers.html - student research papers
    student research papers - writepapersonline.org/student-research-papers.html

  • JamesFexia

    JamesFexia

    • ۱۳۹۶/۰۷/۰۸ - ۲۳:۴۹:۳۹

    [URL=http://3dsvetilnik.ru/%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BD%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA-3d/]Светильник-ночник 3D[/URL]
    Светильник-ночник 3D с пультом дает приятный мягкий свет за счет энергосберегающих LED ламп и может работать от USB кабеля
    http://3dsvetilnik.ru/%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BD%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA-3d/

  • Leonardsic

    Leonardsic

    • ۱۳۹۶/۰۷/۰۹ - ۱۴:۱۰:۳۸

    [URL=http://writepapersonline.org/college-essay-for-admission.html]college essay for admission[/URL]

    http://writepapersonline.org/college-essay-for-admission.html

  • PeterStync

    PeterStync

    • ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۲:۱۸:۵۴

    [URL=http://writepapersonline.org]college essay for admission[/URL]

    http://writepapersonline.org

  • AlysonVcm

    AlysonVcm

    • ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۲۱:۳۴:۳۹

    http://nextdifferencegames.com/profile/brandontobi